Sedef Hastalığı Tedavisi

• Sedef Nedir?

Psoriasis olarak da ifade edilen sedef, zaman zaman ortaya çıkmakla birlikte devam eden bir deri hastalığıdır. Son derece belirgin bir şekilde derinin üstünde oluşur. Kalınlaşarak büyüyen kabuğun sedef renginde olmasından dolayı sedef hastalığı olarak isimlendirilmiştir. Hastaya bağlı olarak vücudunun birçok farklı bölgesinde olabilen sedef hastalığı çoğunlukla dirsek, diz ve saç derisinde çok daha fazla görülmektedir. Bununla birlikte bel bölgesinde görülme olasılığı da bir hayli yüksektir. Çok fazla kişide görülmesi mümkün olduğu gibi genel itibariyle daha genç yaşlarda oluşması yüksek ihtimallidir.

• Sedef Belirtileri Nelerdir?

Sedef hastalığının belirtisi olarak ifade edebileceği kesin bulgular bulunmamaktadır. Yapılan çalışmalar ile ortaya birtakım hususlar çıkmakla birlikte bu konu hakkında kesin ifadeler yoktur. Ancak deride meydana gelen iltihaplanma durumları belirti olarak değerlendirilmektedir. Bununla birlikte derinin dökülmeye başlaması ve kaşıma durumları da görülmektedir. Ancak bilinmektedir ki sedef belirtileri bir yara olarak ortaya çıkmamaktadır. Bundan dolayı da tespiti bir hayli güçtür. Çocuklarda görülen sedef hastalığında kırmızı renkli kepekler oluşmaktadır. Yaşlılar da ise oluşan bölgeler çok daha büyük boyutludur.

Deride oluşan kabarıkların kazınması durumunda kanayan noktalar şeklinde bir durum olması sedef hastalığının en önemli belirtilerindendir. Derinin toz gibi dökülmesi de sedef hastalığının habercilerindendir. Tırnak bölümlerinde de birçok sedef belirtisi görülmektedir. Tırnağın yatağından ayrılması ve kalınlaşarak sararması da sedef hastalığının olduğunu göstermektedir. Kasıklarda, koltuk altında ya da genital bölgede de sedef hastalığının belirtileri olabilmektedir. Sedef belirtileri olması durumunda telaşa kapılması da son derece yanlıştır. Öncelikle bu belirtilere sahip olan kişiye uygun tedavi yöntemleri bulunmakla birlikte bulaşıcı bir hastalık değildir. Bundan dolayı başka kişiler geçmesi de söz konusu değildir.

• Sedef Türleri Nelerdir?

Her yaştan kişide görülmesinden dolayı birçok farklı çeşidi bulunmaktadır. Tekrarlayıcı ve kronik etkilere sahip olan bir hastalık olmasından dolayı farklı belirtilere sahip olan sedef çeşitlenmiş durumdadır. En fazla görülen çeşidi ise Plak Psoriasis olarak ifade edilmektedir. Kırmızı zemindeki plakaların vücutta yaygın olması bu çeşidinde görülmektedir. Bu bölgelerde şiddetli kaşınmalarda yaşanmaktadır. Daha çok dirsek, kalça, bel ve dizlerde olmakla birlikte saç derisinde de bir hayli olabilir. Kuruluk hissinin çok fazla olmasının dışında acı hissi de oluşabilmektedir. Bir diğer çeşit olan Guttat Psoriasis ise bademcik ve boğaz enfeksiyonlarının akabinde görülen bir sedef çeşidi olarak ifade edilmektedir. Vücudun çeşitli bölümlerinde oluşan plakalar damlacık şeklinde olmakla birlikte antibiyotik tedavisi plaklar üzerinde etkilidir. Önemli bir oranda plakların geçirilmesi sağlanabilmektedir. İnverse Psoriasis olarak ifade edilen çeşidinde ise daha çok göbek çevresinde plak oluşumu görülmektedir. Kabuklanma daha az olduğu gibi kızarma çok daha yüksek seviyelerde oluşmaktadır. Sürtünme ya da tahriş

olması durumunda ise plakların artması ve yayılması mümkün olabilmektedir. Psoriatik artrit olarak ifade edilen sedef çeşidinde ise romatizma etkili bir sedef görülmektedir. Diğer çeşitlerinde olduğu gibi belli başlı belirtilerin yanında eklemlerde ağrı ve şişkinlik oluşmaktadır. Bununla birlikte topuk dikeni ya da dirsek ağrısı da görülebilecek diğer hususlardır. Hastalığın çok daha ilerlemiş olması halinde kişinin yürüme güçlüğü çekmesi de yaşanabilir. Birçok bel ağrısının aslında bir sedef çeşidi olduğu da bilinmelidir. Özellikle yataktan kalkarken ya da yatarken duyulan ağrıların önemli bir kısmı sedef rahatsızlığından kaynaklanmaktadır. Püstüler psoriasis çeşidinde ise çok daha değişik bir görünüme sahip olan sedef rahatsızlığı el ayalarında ve ayak tabanında çok daha fazla olmaktadır. Sarı iltihaplı sivilce görünümünde olan bu sedef çeşidinde kızarıklık pek olmamaktadır. Ancak bazı durumlardan dolayı tedavileri yatarak yapılmaktadır. Eritrodermik psoriasis olarak bilinen sedef çeşidi ise oldukça az sayıda kişide olmaktadır. Bütün vücudunun etkilendiği bu hastalık çeşidinde tedavi yatarak olduğu gibi bir hayli de uzun sürmektedir. Oldukça yorucu bir tedavi sürecine sahip olan sedef çeşidinde soyulmalarda bütün vücutta görülmektedir.

• Sedef Teşhisi

İfade edildiği gibi sedef rahatsızlıklarının teşhisi oldukça basittir. Sedef çeşitleri arasında da belirgin farklar bulunmaktadır. Bunlardan hareketle hangi rahatsızlığın olduğunu bulabilmek oldukça kolay ve hızlı olmaktadır. Bununla birlikte bazı sedef rahatsızlıklarının egzama ile karıştırılması da sıklıkla görülmektedir. Ancak bilinmelidir ki egzama rahatsızlıklarında sadece kuruluk oluşmaktadır. Sedef teşhisinde ise kabuklu yara ya da kaşınma gibi unsurlar bulunmalıdır doğru teşhis konulmasından sonra vakit kaybedilmeden tedavi sürecine başlanılması da büyük önem taşımaktadır.

• Sedef Tedavisi

Sık bir şekilde görülen Sedef hastalığı aynı zamanda yenilenebilir özelliği sahiptir. Bundan dolayı da yapılacak tedavi sürecinde oldukça hassas olunması gerekmektedir. Öncelikle bilinmelidir ki tıbbi açıdan birtakım tedaviler uygulanmalıdır. Bunun dışında farklı tedavi yollarına gidilmesi hem süre kaybedilmesine hem de sonuç alınmamasına neden olacaktır. Deride oluşan sedef lezyonlarının giderilmesine yönelik birtakım kremler sürülebilir ancak bunlar kesin çözüm sunmamaktadır. İlaçların ya da kremlerin bırakılmasından sonra tekrar lezyonların canlanması ve rahatsızlıkların oluşması görülmektedir. Bu durum çok daha kapsamlı bir tedavi sürecinin olmasının gerekliliğini ortaya koymaktadır. Tıbbi literatürde Psoriasis olarak adlandırılan bu hastalığın tam anlamıyla yok edilmesi için tedavinin bütün vücudu kapsaması sağlanmalıdır.

4-12 yaş grubunda sıklıkla görülen bir hastalık olan Sedef, çok kolay bir şekilde tanınabilir. Genel itibariyle bakıldığında saç derisinde görülebildiği gibi sadece tırnak bölümlerinde oluşabilmektedir. Sedef çeşidine göre farklı olan tedavilerin uzunluğu da altı ay ile iki yıl arasında değişkenlik göstermektedir. Biyorezonans testleri olarak ifade edilen birtakım testlerin yapılmasıyla hastalığın tedavisi hakkında daha kapsamlı bir bilgi sunulmaktadır. Çünkü sedef rahatsızlıklarında kişiye özel tedavi süreçleri olmaktadır. Bunun nedeni vücutlar arasında olan farklılıkların hastalık üzerinde önemli bir etkiye sahip olmasıdır.

İlk tedavi sürecinde kremler kullanılmaktadır. Krem ve merhemlerin belli bir dönem boyunca doktor gözetiminde kullanılmasıyla önemli bir etki görülecektir. Belirtilerin giderek azalması ve kaybolması olmaktadır. Merhem ve krem tedavisinin kesilmesiyle tekrar oluşması

durumunda ise hap tedavisi gerçekleştirilmektedir. Sedef hastalığının kesin çözümü için daha çok iğne tedavisi de yapılmaktadır. Yaraların giderilmemesi dışında uzun bir süre oluşmaması da tedavi ile sağlanmaktadır. Ancak tam anlamıyla iyileşme garantisinin verilmesi ise çok mümkün değildir. Yaraların yine de büyümesini engelleyerek kontrol altında tutmak önemli bir işlem gerektirmektedir. Tıbbi tedavinin yanı sıra bazı durumlarında düzenlenmesi gereklidir. Sedef hastası olan kişilerin besin alışkanlıklarını da önemli ölçüde değiştirmesi yaraların çıkma durumu azaltmaktadır. Başta sarımsak, soğan, bal, kuru üzüm, hardal ve turunçgiller gibi besinlerin tüketimi tedaviyi de olumlu olarak etkilemektedir. Oldukça zahmetli olan bu süreçte psikolojik yardımda alınmalıdır. Çünkü oldukça zahmetli ve zor olan tedavi sürecinde yaşanan hayal kırıklarının onarımı oldukça zor olabilmektedir. Bundan dolayı mutlaka profesyonel bir yardım alınması da sedef rahatsızlığının tedavisinde önemli rol oynayacaktır.