Obezite Tedavisi

• Obezite Nedir?

Çağımızda ve tüm dünya genelinde hızla artan bir hastalıktır. Daha çok gelişen ve gelişmekte olan ülkelerde görülmektedir. Obezite, beden yağ kütlesinin, yağsız kütleye oranla çok fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Vücutta artan yağ oranı ile fazlalaşan kiloların neden olduğu, genetik zemini de bulunan kronik bir hastalıktır. Obezite, kişinin sağlık düzenini bozan bir sorundur. Özellikle kalp, sindirim, solunum ve bağışıklık sistemlerini etkilemektedir. Obezitede vücut ağırlı, boyla kıyaslandığında olması gerekenin çok üzerine çıkmaktadır. Bu sağlık sorununu yaşayan kişilerde BKİ yüksek çıkmaktadır. Beden kütle indeksi; kilo cinsinden vücut ağırlığının metre cinsinden boya bölünmesi ile elde edilir (kg/m2). Bu indeks ile obezite sınırı belirlenmektedir. Dünya Sağlık Örgütü, kişilerde fazla kilolu olmayı, BKİ 25 ve üzeri olarak, Obeziteyi de BKİ 30 ve üzeri olarak belirlemiştir.

• Neden Kilo Alırız?

Beslenme insanın günlük yaşamını devam ettirmesi için gereklidir. Anne karnında başlayan beslenme, insanın yaşamı sonlanana kadar devam eder. Kısacası yaşamak için zorunlu olan bir ihtiyaçtır. Beslenmeyi şöyle tanımlamak mümkündür: İnsanın büyümesi, sağlıklı ve üretken olması için yeterli ve dengeli olarak besin almasıdır. Alınan besinlerin vücut tarafından kullanılmasıdır. Eğer beslenme yeterli oranın üstünde olur ve kullanılmazsa depolama yoluna gidileceği için fazla kilolar oluşur. Beslenme gelişigüzel olmamalıdır. Açlık bastırmak, sevdiğin besinleri çok fazla tüketmek, gereksiz besinleri yemek ya da sadece karın doyurmak amaçlı yemek, beslenme değildir. İnsanlar bu tarz beslenmeyi seçtiklerindeyse kilo alma işlemi gerçekleşmeye başlar.

Sağlıklı ve kaliteli yaşam için, günlük alınan enerji ile harcanan enerjinin dengeli olması gereklidir. Alınan enerji harcanmazsa fazla kilo oluşumu gerçekleşir. Her bireyin cinsine, yaşına,  yaşam tarzına, yaptığı işe, fiziksel özelliklerine ve hastalıklarına göre alacağı günlük enerji miktarı farklıdır. İşte bu oranın dışına çıkıldığında, fazla kiloların oluşması kaçınılmazdır. Günlük alınan enerji harcanan enerjiden fazla olunca, harcanamayan enerji vücutta yağ olarak depolanır ve obeziteye zemin hazırlar. Kilo almanın farklı bir nedeni, kolaylaşan yaşam şartlarıdır. Hareketsiz yaşam kilo almaya neden olmaktadır. Kısacası obezite; besinlerle alınan enerjinin (kalori) harcanan enerjiden fazla olması ve vücutta yağ olarak depolanmasıdır. İnsan sağlığını olumsuz yönde etkileyen bir hastalıktır

• Nasıl Beslenmeliyiz?

Dünya Sağlık Örgütü obeziteyi, insan sağlığına zarar verecek ölçüde, vücutta çok miktarda yağ birikmesi olarak tanımlamaktadır. Fiziksel aktivite olmadığı halde yüksek kalorili yiyecekler tüketilmesi, kilo artışını sağlamaktadır. Günlük fiziksel aktiviteyi azaltmak, vücudun enerji dengesini bozacağı için kilo artışına neden olmaktadır.

İnsanların sağlıklı kilolarını koruyabilmeleri için;

• Toplam yağ alımını azaltıp, doymuş yağ yerine doymamış yağları almaları gerekir.
    • Sebze, meyve, baklagiller, tam tahıllar ve kabuklu yemişleri tüketmeleri gerekir.
    • Şeker ve tuz kullanımını en aza indirgemeleri şarttır.
    • Düzenli fiziksel aktivite yapmaları gereklidir. En az haftada 3 kez 30 dakikalık orta düzeyde fiziksel aktivite (spor) yapmak beden sağlığı için çok önemlidir.

Sağlıklı ve Doğal Beslenme Öncelik Taşımalı

Tüketilen günlük besinlerin doğal ve sağlıklı besinler olması gerekmektedir. Vücudun ihtiyacı olan tüm besin grupları doğru orantılı olarak alınmalıdır. Yani yeterli ve dengeli beslenme şarttır.  Rafine edilmiş (un, şeker, süt vb.) ürünlerden, hazır gıdalardan ve katkı maddesi içeren tüm ürünlerden uzak kalmak gerekir. Vücutta alerji yaratacak, vücut tarafından tolere edilmeyecek besinlerden kaçınmak önemlidir. Obezite sadece çok fazla yemek yenerek oluşan bir hastalık değildir. En önemli nedeni bilinçsizce, sağlıksız ve dengesiz beslenmektir. Tek tip beslenme buna bir örnektir. Ayrıca kilo yapıcı özelliği olan besinleri çok tüketmek, şekerli ve nişastalı, karbonhidrat ağırlıklı besinleri yemek, hazır gıda ürünlerini tüketmek, obeziteye neden olmaktadır. Abur cuburdan, fast food yeme tarzından, atıştırma alışkanlığından vazgeçmek zorunludur.

• Obezite Teşhisi

Obezite kendini belli eden, gösteren bir hastalıktır. BKİ 30 ve üzeri olan kişiler obezdir. Burada önemli olan kişide obeziteye neden olan etkenleri saptamak ve tedavi yoluna gitmektir. Kişinin kilo almasına neden olan etkenlerin teşhisi yapılmalı, sonra da en ideal tedavi programı belirlenip uygulanmalıdır.

• Obezite Tedavisi

Sonuçta, eğer kişi dengesiz ve sağlıksız beslenmesinin yanı sıra, kendi fıtratına (doğasına) uygun beslenmezse, diğer birçok hastalık gibi obezite ile karşı karşıya kalır. Burada asıl yapılması gereken, kişinin vücudu için hangi gıdaların uygun olduğunu, hangilerinin uygun olmadığının belirlenmesidir. Bu tamamen bireysel bir durumdur.
    Daha önce obezite nedeni ile birçok hekime veya diyetisyene gitmiş, kilo vermek için birçok yöntemi denemiş, ancak sonuç alamamış hastalar, kliniğimize başvuran asıl hasta grubunu oluşturmaktadır.
    Kliniğimizde obezitenin tedavisinde diğer merkezlerden farklı olarak ne yapılmaktadır ? Obezitenin tedavisinde elbetteki dengeli ve düzenli beslenmenin yanı sıra yeterli fiziksel aktivite yapılması çok önemlidir. Ancak burada gözden kaçan çok önemli bir konu var ki o da kişinin kendi fıtratına(doğasına) uygun olmayan gıdaların tespit edilmesi ve bunların kişinin beslenme alışkanlığından tamamen çıkarılmasıdır. Aksi takdirde ne kadar kilo verilirse verilsin, bu gıdaların yeniden tüketilmeye başlanması, kişinin eski kilolarına dönmesine neden olur. İşte bu nedenle kliniğimize obezite nedeni ile başvuran hastalara öncelikle detaylı bir anamnez(hikaye)ve fizik muayeneden sonra tüm dünyada halen kullanılmakta olan biyorezonans yöntemi ile bazı testler yapılmakta. Bu testlerin sonucuna göre hastalara herhangi bir ilaç vermeksizin beslenme profilleri çıkarılmakta ve bazı uygulamalar yapılmaktadır. Bu uygulamalar her hastaya özeldir.

• EGZERSİZ TESTİ;Obez olan hastanın sağlığını bozmadan ideal kiloya ulaşmasını sağlayan eğzersizi belirleyen testtir. (Haftada kaç gün,kaç saat ve hangi egzersizi ,hangi yoğunlukta yapacağını belirleyen testtir.)