Kronik Yorgunluk Tedavisi

• Kronik Yorgunluk Nedir?

Çağın hastalığı haline gelen “Kronik Yorgunluk Sendromu” sebebi bilinmeyen, yorgunluk ve halsizlikle tarif edilen, kişilerin yetilerini kaybetmesine ve kendilerini bitkin hissetmelerine yol açan bir hastalıktır. Kişiye göre değişen, farklı klinik belirtiler gösterir ve şiddeti de farklı seyreder. Bu rahatsızlıktan şikâyetçi olan kişiler, 6 aydan fazla süren ve dinlenerek geçmeyen, fiziksel egzersiz çalışmaları yapıldığında daha da kötüleşen, bir şiddetlenip, bir hafifleyen halsizlikler yaşar. Halsizliğe eşlik eden baş ağrıları, kas ve eklem ağrıları, boğaz ağrıları da yaşanır. Kronik yorgunluk sendromu teşhisinin konulabilmesi için, bu belirtilere neden olacak tüm hastalıkların tanısal olarak elenmesi gerekmektedir.

• Kronik Yorgunluk Sebepleri Nelerdir?

Bu hastalığın belirgin bir sebebi henüz bulunamamıştır. Fakat günümüzde sık rastlanılan bir rahatsızlıktır. Kronik yorgunluktan yakınan kişiler sürekli olarak halsizlik, bitkinlik yaşar ve günlük aktivitelerini yerine getirmekte zorlanırlar. Çok uyusalar dahi, yine yorgunluk hissederler. Uzun sürebilen bu durum kişilerin sağlığına olumsuz etki yapar. Hastalığa neyin sebep olduğu tam olarak bilinmemekle beraber, bağışıklık sisteminin zayıf düşmesi, yoğun stres, kaygı ve endişe bozukluğu, dengesiz beslenme, vitamin ve demir eksikliği, uzun süreli yoğun çalışma ve depresyon gibi nedenlerin, hastalığa yol açtığı tahmin edilmektedir. Hastalığın teşhis edilmesi çok kolay değildir. Çünkü tüm belirtiler başka hastalıkların da neden olacağı belirtiler topluluğu olarak ortaya çıkmaktadır. Yapılması gereken ilk iş ise, bir uzman doktora gitmek ve rahatsızlıklara neden olacak diğer hastalıkların elenmesi için gerekli tüm testleri yaptırmaktır.

• Kronik Yorgunluk Belirtileri Nelerdir?

Hastalıktan şikâyetçi olan kişilerin hayatını neredeyse kâbusa döndüren bu hastalığın, en belirgin şikâyetlerini şöyle sıralamak olasıdır.

• Yoğun bir halsizlik ve yorgunluk hali
    • Baş ağrısı ve boğaz ağrısı
    • Kas ve eklemlerde meydana gelen ağrılar
    • Vücudun bazı bölgelerinin dokunmaya karşı çok duyarlı hale gelmesi (koltuk altları ve boyun)
    • Motivasyon bozukluğu
    • Her zaman uykulu olma hali, yorgun olarak uyanma, uykuya doyamama
    • Yeme bozukluklarının yaşanması
    • Lenf bezlerinin şişmesi
    • Derinin nedensiz şişmesi ya da kızarması
    • Unutkanlık
    • Hafıza sorunları
    • Düzensiz uyku durumu

Teşhisin konmasında yardımcı olan ve ana belirtilere ek olarak görülen diğer belirtiler şunlardır.

• Karın ağrısı, göğüs ağrısı, kulak ağrısı, çene ağrısı
    • Alkol intoleransı
    • Şişkinlik, çarpıntı, sersemlik, kronik öksürük, diare, ağız ve göz kuruluğu
    • Sabah katılığı, bulantı, gece terlemesi
    • Depresyon, sinirlilik, anksiyete, panik atak
    • Nefes darlığı, deri duyarlılığı, karıncalanma hissi
    • Kilo kaybı
  • Kronik Yorgunluk Teşhisi

Kronik yorgunluk genellikle eğitimli, gelir seviyesi yüksek ve çalışma hayatı içinde olan kişilerde görülmektedir. Beyaz ırkta ve %70 oranla kadınlarda görülen bir hastalıktır. Özelikle 30-50 yaş grubunda karşılaşılmaktadır. Hastalığın tanısını yani teşhisini koymak biraz zor olmaktadır. Hastalığın belirtileri başka hastalıklarda da görüldüğü için tanı koymak zorlaşmakta ya da kronik yorgunluk sendromu gözden kaçabilmektedir. Türkiye’de son yıllarda sıklıkla karşılaşılan bir hastalıktır. Kronik yorgunluk teşhisi için, en az 6 ay veya daha uzun süredir devam eden bir yorgunluk durumunun olması gerekir. Tanının konabilmesi için tıbbi hikâye, fiziki muayene, ruhsal durumun ve laboratuar bulgularının değerlendirilmesi zorunludur. Hastalığın tanısı için yukarıda sayılan belirtilerden en az 4 tanesinin bulunması ve belirtilerin sürekli olarak, 6 ay veya daha uzun süre boyunca devam etmesi ve yorgunluk hissinden önce bulunmaması gerekmektedir. Olası diğer hastalık nedenlerinin klinik olarak bertaraf edilmiş olması gerekmektedir. Yorgunluk ve halsizlik halinin dinlenme süreçleri ile geçmemesi, hafiflememesi, kişinin var olan iş, eğitim, sosyal ve özel yaşam aktivitelerinde gözle görülür düzeyde azalmaya yol açması gerekmektedir.

• Kronik Yorgunluk Tedavisi

Kronik yorgunluk sendromunun tedavisinde başarılı olabilmek için psikiyatr, psikolog, fizik tedavi uzmanı, diyetisyen, nöroloji ve endokrinoloji uzmanı birlikte çalışmalıdır. Tanı konulduktan sonra doktorlar hastayı, yapması gereken egzersizler, çalışma temposu, beslenme alışkanlıkları, stresten arınma yöntemleri, şikâyetleri azaltacak yöntemler hakkında bilgilendirmektedir. Tanısı konulan hastalığın semptomik ve geniş kapsamlı tedavisi yapılmaktadır. Burada amaç, belirtileri azaltmaktır. Kronik yorgunluk hastalarının çoğunlukla tedavi ile düzene giren depresyonu ve psikolojik bozuklukları bulunmaktadır. Tedavi yöntemleri içinde, genel olarak şunlar bulunmaktadır:

• Davranışsal tedavi ve bazı hastalar için egzersiz çalışmaları
    • Sağlıklı beslenme alışkanlığının kazandırılması
    • Uyku yönetim tekniklerinin uygulanması ve uykunun düzene sokulması
    • Ağrıyı, rahatsızlığı ve ateşi düşürecek ilaç tedavisinin uygulanması
    • Anksiyete (kaygı ve endişe bozukluğu) için ilaç tedavisinin başlanması
    • Depresyon için ilaç tedavisi
    • Hastaların aktif sosyal yaşama katılımlarının desteklenmesi

Ayrıca, rahatlama ve stres azaltma teknikleri kronik ağrı ve yorgunluğu azaltmaya yardımcı olabilmektedir. Egzersiz çalışmalarının yapılması çok olumlu katkılar sağlamaktadır. Egzersiz çalışmalarının derecesi doktorlar tarafından kişiye özel olarak belirlenmektedir.

Kronik Yorgunluk, semtomatik bir hastalık olup, tanısının uzmanlarınca konulması ve tedavisinin de uzman bir ekip tarafından yapılması gerekmektedir.

• Hip

Maecenas lobortis mollis suscipit. Nulla sem mauris, imperdiet a eleifend et, elementum in magna. Sed aliquet diam id ante euismod, vel scelerisque odio suscipit. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus.

Chief: Hurt M.D
    Addmision Hours: 7 a.m – 4 p.m
    Max Number Of Patients: 15
    Flor: 2

• Shoulder

Cras sed risus nisl. Vestibulum ac laoreet lorem. Etiam consectetur libero viverra arcu malesuada ullamcorper. Nam id ornare massa. Nulla volutpat eu tortor a ullamcorper. Donec volutpat faucibus ante a mattis.

Chief: Turk M.D
    Addmision Hours: 10 a.m – 8 p.m