Gıda İntoleransı

• Gıda İntoleransı Nedir?

Sağlıklı olduğumuzu düşünsek te bazı besinlere karşı allerjimiz olabilir. Vücudumuz bu besinleri sindiremeyecektir. Bu durumda da farklı hastalıklar öne çıkabilir. Ya da kilo problemi yaşayabilirsiniz. Bu alanda Gıda İntoleransı kişiseldir. Ve her birey belirtilerini ve sonuçlarını farklı şekillerde yaşayacaktır. Bazı türleri geçici bazı türleri ise kalıcı olabilir. Belirli gıdalarda farklı bireyler sindirim güçlüğü yaşayabilir.  Gıda alerjisi yetişkin nüfusun sadece yüzde ikilik kısmını etkiler. Nadir bir şekilde görülür. Bu durumda vücut bağışıklık sisteminin işgal edildiğini düşünür ve bu besini uzaklaştırmak adına IhE antikorlarını üretecektir. Bazı bireylerde bu durum daha hafif olabileceği gibi bazı bireylerde ise bu durum çok daha ağır sonuçlarla ortaya çıkabilir.  İntolerans durumlarında ise hayatı tehdit edici olmasa da uzun süreli pek çok hastalığın başlangıcı olabilir. Vücut bu durumda İgG antikorlarını üretir. Gıda alerjisinden daha yaygın olan bu durum, hemen hemen dünya nüfusunun yarıdan fazlasını etkilemektedir. Bu durumda intoleransın oluşmasında vücudumuzun bazı yiyecekleri sindiremediği görülür. Bu besinlerin sindirilememesi ise bağırsak florasında oluşan bozukluklardan ve vücudumuzda bazı enzimlerin olmayışından kaynaklanıyor. Besinler parçalanmadığında, gıdalar kana parçalanmadan geçecektir. Vücudumuzun savunma sistemi de bu besinlere karşı savunma gerçekleştirecektir. Vücut yaptığı bu saldırılar sonucunda ise bazı yan etkiler ortaya çıkacaktır. Bunların en başında ise halsizlik, bağırsak problemleri ve metabolizma yavaşlaması olarak ortaya çıkacaktır. Hasta eğer farkına varmadan aynı gıdayı sürekli olarak tüketmeye başladığında ise ortaya çıkan yan etkiler, kronik bir rahatsızlık olarak devam edecektir.

• Gıda İntoleransı Semptomları

• Bu hastaların dudaklarının şiş ve yanaklarının kırmızı olduğu görülür.
    • Kulaklarda da kızarıklık ve sıcaklık olur. Özellikle herhangi Gıda İntoleransı olan kişilerde yemek yedikten yarım saat içerisinde bu kızarıklık gözle görülür hale gelir. Hatta elle tutulduğunda sıcaklık hissedilir.
    • Dil ise zaman zaman şişebilir, farklı zamanlarda ağzınıza sığmıyor hissi verebilir.
    • Genel olarak hastaların boşluğa bakar gibi ifadesi olur.
    • Hastalar heyecanlı, çok konuşan ve ses tonu yüksek bireylerdir. Konuşma esnasında seste çatallı olabilir. Hatta kekeleme durumları da oluşabilir.
    • Ağızda ise salya salgılar, uyku sırasında yastığın ıslandığı da olabilir.
    • Sık sık bademcik iltihabı olmakta ve sürekli kulak iltihapları görülmektedir. 10 yaş altı çocuklarda bu durumlar çok sıkta görülebilir.
    • Günün, mevsimin her anında terleme olabilir. Özellikle geceleri daha belirgin bir şekilde terleme başlar. El ve ayaklarda uzun süreli ya da günün belirli anlarında terleme olabilir.
    • Gözler parlak olsa da, göz etrafında morluklar görülebilir. Güneşe bakamadıklarında koyu güneş gözlükleri takmaları gereklidir.
    • Belirgin beden kokuları olabilir. Hatta bazı kişilerde oldukça rahatsız edecek boyutlarda da koku durumu görülebilir.
    • Bu hastalarda özellikle huzursuz bacak sendromu görülebilir. Uyku esnasında kasılmalara çok sık rastlanabilir. Hatta ellerde ayaklarda kasılmalar meydana gelebilir. Bu hastalar sabah uyandıklarında ellerini açıp kapamakta zorluk çekebilir.
    • Çocuklarda ise Gıda İntoleransı öfke, hiperaktiflik, agresiflik, kendini sevdirmeme gibi durumlarla kendini belli edebilir. Özellikle bu çocuklarda algılamada güçlükler vardır. Çevresine karşı ilgisiz olan bu çocukların bir kısmında ise hareketsizlik görülebilir.

Bu özelliklerden bir veya bir kaçı görülen bireylerde herhangi bir gıdaya karşı alerjiniz olabilir.

• Gıda İntoleransı Türleri

Bu alanda Gıda İntoleransı ortaya çıktığında vücutta kronik ya da akut sonuçlar ortaya çıkabilir. Akut semptomlar içerisinde allerjenin deri ya da mukoza nefes borusuna, boğaza ya da burun içinde herhangi alan temas edebilir. Bu durumda kaşıntı, yanma, ağrı, şişme, kızarma olarak sonuçlar ortaya çıkar. Özellikle göz kapaklarının şişmesi, burun akıntısı ve hapşırma gibi sonuçların yanında gözlerin yaşandığı da görülebilir. Ürtiker benzeri lezyonlar oluşabileceği gibi deri üzerinde kızarma, kaşınma ya da ağrı gibi semptomlarda ortaya çıkabilir.

Kronik semptomlarda ise intolerans reaksiyonlar ortaya çıkar. Gıdalara karşı oluşan alerji hangi organda ortaya çıkmış ise o organın görevi bozulabilir. Hücreler, dokular hatta organlar çalışmaz hale gelir. Pankreas bezi yeterince insülin hormonu üretmediğinde kişilerde şeker hastalığı görülebilir.

• Gıda İntoleransı Olan Hastalardaki Belirtiler

• Bu hastalığa yakalanan bireyler yorucu bir iş yapmasalar da halsizlik ve yorgunluk hissederler. Uykudan dinç bir şekilde kalkamamak, kendini hep yorgun hissetmekte Gıda İntoleransı belirtileri arasında yer alır.
    • Normal ortamlarda terlemek, üşümek ve normal bir şekilde beslendiğinde bile kilo almakta bu alanda önemli bir sorundur.
    • Süt intoleransı olan hastalarda ise tam tersi normal bir şekilde beslenen hastaların kilo alamıyor olduğu görülür.
    • Uyku bozukluğu, uyku esnasında diş gıcırdatma, diş kitleme sorunlarında da gıda alerjisinden şüphelenebilir.
    • Anemi bri problemi olmadığı halde uzun süren baş dönmelerinin olması, olaylar karşısında yaşana odaklanma zorluğu da bu belirliler arasında yer alır.
    • Hafızanın gün gün zayıfladığı görülüyor, aşırı kızgınlık durumları oluşuyorsa, normalden daha hareketli olunuyorsa da bu alerjik reaksiyonlardan söz edilebilir.
    • Normalin üzerinde yemek yenmesi ve sindirim sisteminde mide bulantılarının, yanmalarının, gaz sorunlarının, hazım güçlüklerinin olması da önemli belirtiler arasında sayılabilir. Uzun süreli olarak devam eden ishal ve kabızlık sorunlarında da bu hastalıklardan söz edilebilir.
    • Solunum sisteminde sık sık soğuk algınlığına maruz kalmak, boğazda oluşan gıcık, sık sık tonsilit, kronik olarak süren bronşit ve astım gibi hastalıklarda da Gıda İntoleransı habercisi olabilir.
    • Kalbinizde ritim bozukluğu, çarpıntı, düşük tansiyon gibi belirtilerin yanında herhangi bir iltihap durumu olmasa bile sık sık idrar yapmada bu semptomlar arasında yer alır.
    • İdrar yapma sırasında acıma, yanmanın yanında sık sık enfeksiyon geçirmekte dikkate alınması gereken belirtiler arasında yer alır.
    • Boyun ağrıları, omuz ağrıları, migren gibi belirtileri de olabilen gıda alerjilerinde sık sık kulaklarda iltihaplanmalarda ortaya çıkabilir.
    • Eklemlerde morluk, ağrı, şişme olduğunda; boyun ve sırt kaslarında; romatizmal hastalıklarda; ağız içinde oluşan yaralarda ve lenf düğümlerinde yaşanan şişmelerde de bu belirtiler görülebilir.
  • Gıda İntoleransı Tedavisi

Yukarıdaki belirtilerden bir ya da bir kaçı var ise Gıda İntoleransı ya da alerjilerinden şüphelenmek gereklidir. Bu belirtilere sahip kişiler kliniklere başvurduğunda farklı testler yapılabiliyor. Gıda intoleransı testlerinin yanında bireylere allerji profil, bağırsak flora, ağır metal, hormon, toksin, pH testleri de yapılmaktadır. Bu şekilde hasta için en uygun tedavi şeklin genel itibari ile belirlenmektedir. Yapılan testlerde beslenme düzeninden çıkarılan bu besinlerle bireylerin sağlıklarına kavuşmaları da mümkün oluyor.

Kliğimizde Uygulanan Testler