Fibromyalji ve Tedavisi

• Fibromyalji Nedir?

Kas romatizması şeklinde tanımlanabilen Fibromyalji hastalığında kaslarda iltihap oluşmaktadır. Son dönemlerde bu hastalığın isminin oldukça fazla bir şekilde geçtiği görülebilir. Bu da bu hastalığın giderek artmakta olduğunu gösterir. Bu hastalık neticesinde vücut üzerindeki tüm kaslarda ağrı görülebilir. Ya da bölgesel olarak kas grupları üzerinde etki gösterecektir. Sırt ve boyun kaslarının tutulmasına bağlı olarak geliştiğini görebilirsiniz. Kadınlarda bu hastalığında görülme olasılığı erkeklere göre çok daha fazladır. 35 ile 60 arasındaki bireylerde daha yüksek oranlarda rastlanan bu hastalık, az da olsa gençlerde de görülebiliyor. Bu hastalığın çok farklı nedenleri olabilir. Ancak son yıllarda artan rafine gıda tüketimi bu alanda çok daha fazla etkilidir.

Genel olarak bakıldığında Fibromyalji depresyon hastalığı ile iç içedir. Bu nedenle tedavi aşamasında hasta öncelikle depresyon hastalığından kurtarılması gereklidir. Bu hastalarda temelde ise ağrı ile şikayetler başlar. Oluşan bu ağrılar hareket kısıtlılığı oluşturabilir. Hastalar boynu ve başı sağa sola hareket ettiremezler. Hastalığın göğüs kafesi üzerinde olması ile de nefes alışverişini bile etkileyecek olumsuzluklar ortaya çıkabilir. Kalça kaslarında oluşan bu ağrı ise yürümekte zorluk olarak ortaya çıkar. Kısacası hangi kısımda bu ağrı ortaya çıkar, o alanda şikayetler artar. Bu hastaların genel özellikleri arasında sürekli yorgunluk görülür. İstirahat ile dinlenme sağlanamaz. Çok hafif hareketlerinde bile çabucak yorulabilirler. Uyurken sık sık pozisyon değiştiren bu hastalar, ağrı nedeni ile uyuyamayacaklardır.

Özellikle uyku alanında çok ciddi sorunları olmaktadır. Bu alanda bazı Fibromyalji hastaları çok uzun süre uyumak isterken, bazıları ise ağrılardan dolayı uyuyamazlar. Sabahları yataktan kalktıkları ise kaslarda sertlik olabilir. Ufak tefek eforlu hareketlerinde ise yağın ağrılarda görülebilir. Bu hastaların genel olarak bağırsak problemleri olur. Bu nedenle uzun süren ishal ve kabızlık sorunları olabilir. Baş ağrısı da olabilen bu hastalar genellikle keyifsiz olurlar. Çoğunlukla antidepresan ilaçları kullanırlar.

• Fibromyalji Nedenleri nelerdir?

Bu alanda esas neden olarak bağ dokusu üzerindeki pH değerinin asidik tarafa kayması olduğu biliniyor. Bu durumun oluşmasında ise pek çok etken bulunuyor. Bunlar arasında özellikle abur cubur gibi bakkal gıdalarının fazla tüketilmesi sayılabilir. Bu gıdalar genel olarak düşük değerli olduğu için bağırsak florasını tamamen bozabiliyor. Et, yumurta ve süt gibi hayvansal proteinlerin çok fazla tüketilmesi de zararlı olabilir. Sık sık antibiyotik kullanımı bağırsaklarınızın çalışma sistemine en büyük zararı veren etken olmaktadır. Analjezik ve kotizon ilaçları da içeriklerinde maddeler yüzünden Fibromyalji hastalığını ortaya çıkarabiliyor. Alüminyum, kurşun, civa gibi ağır metallere maruz kalmak ve un, şeker, süt gibi rafine edilmiş gıdalarla beslenmekte de vücut sistematiğini ve pH değerini bozan etkiler ortaya çıkarmaktadır.

Genel olarak bakıldığında tam olarak sebebi bilinmese de uyku bozuklukları, stres ve beraberinde gelen depresyonlar bu hastalığa neden olabilir. Bunların yanında emosyonel baskılar, fiziksel travmalar, endokrin bozuklukları ve infeksiyonlar da nedenler arasında sayılabilir. Özellikle sinir sisteminde artan aşırı duyarlıkta sebepler arasında sayılabilir. Genetik etkilerde neden olarak tanımlanabilir. Ailede bu tür rahatsızlıklar var ise sonraki nesillerde de olması kaçınılmaz bir sondur. Bu alanda Fibromyalji sendromu olan hastalarda ağrı eşiği oldukça düşüktür. Bu neden yanıt vermede bozukluk olabilir. Bu sendromların oluşmasına aksiyete, depresyon gibi durum-duygu bozuklukları da yol açabilir. Bu nedenle tedavi öncesinde hastanın hikayesinin dinlenmesi ve yapılan testlerle bu hikayenin birleştirilerek etkin  bir tedavi metodunun oluşması sonuç açısından fayda sağlayacaktır.

• Fibromyalji Teşhisi

Bu hastalığın teşhisinin konulabilmesi için fiziki muayene bulguları ve hastanın öyküsüne bakılır. Ağrının dağılımına eşlik eden belirtiler ayrıntılı olarak incelenir. Kas kuvvetleri ve eklem muayenesi normal sınırlar içinde olması gereklidir. Yaygın olan bu ağrının üç aydan daha fazla sürmesi ve bu hastalığı açıklayan farklı herhangi bir bulgunun olmaması da Fibromyalji hastalığını öne çıkaracaktır. Klinik muayenelerde dokuz çift hassas noktalardan 11’i ağrılı ise kesin tanı istenebilir. Hassas noktalar arasında diz bölgesi, bel, kalça, dirsek, göğüs duvarı, sırt, omuz, boyun, ense noktaları olacaktır. Laboratuvar testleri genel olarak normal çıkar. Ancak altta yatan sorunların ortaya çıkarılabilmesi için ortaya çıkan bu ağrıların romatizmal hastalıkların ekarte edilmesi için kontrol edilmesi çok önemli olacaktır. Bunun için ayrıntılı ve kapsamlı bir muayene gereklidir. Hastanın hareket sistemine ve nörolojik sistemine ait bulgularda bu kapsamda değerlendirilebilir. Hastalığı tam olarak belirleyen özel bir yöntem olmasa da elde edilen veriler yüzdelik dilim olarak bu hastalığa işaret ediyorsa, tedavi aşamasına geçilmelidir.

• Fibromyalji Tedavisi

Yapılan muayeneler sonucunda bu hastalığın kesin bir şekilde ifade edilebilmesi için bazı testlerde uygulanabilir.  Yapılan testler neticesinde belirlenen tedavi şekli ile Fibromyalji tedavisine başlanılacaktır. Özellikle Toksik maddelerin vücuttan atılması çok önemlidir.

Farklı bir tedavi yöntemi olarak ise biyorezonans olmaktadır. Bu yöntemde ise acugraph cihazı kullanılır. Vücudunuz üzerindeki enerji seviyeleri ölçülür. Ve neticesinde enerji seviyeleri düşük olan alanlarda akapunktur iğneleri ile tedavi süreci oluşturulmaktadır. Bu tedavi metodunda vücudu rahatsız eden sebeplerin ortadan kalkması ile vücudun kendini tamir etme sürecinin başlaması olacaktır. Hemen hemen her hastalıkta hasta eğitimi ilk adımdır. Hastalığın bu alanda bir gerçek olması ama yaşamı tehdit etmediğini bilmesi hasta için çok önemlidir. Tedavinin uzun sürebileceğini bilmesi gereken hastalar, tedavi sürecinde hekim önerilerini mutlaka takip etmesi gereklidir. Belirlenen tetikleyici faktörler ilk olarak ortadan kaldırılır. Yapılan testlerde de genel olarak bu etkenler belirlenebilir.

Bu alanda Fibromyalji hastalığından korunabilmek için de alacağınız bazı önemler bulunuyor. Bunlar arasında özellikler taze ve doğal ürünlerle beslenmek çok önemlidir. Vücudun tolere edebileceği gıdalar tüketilmelidir. Yani içerisinde raf ömrünü uzatabilmek için katkı maddesi bulunan ambalajlı ürünlerden olabildiğince uzak durmak gereklidir. En önemli madde ise yeteri kadar su tüketimi olmaktadır. Günlük 2,5- 3 litre arasında su tüketimi gereklidir. Bağırsak floranızın yapısının bozulmaması adına dikkat edilecek bu kısımlar yaşam kalitenizi yükseltecek etkiler olarak sayılabilir.