Egzama ve Tedavisi

• Egzama Nedir?

Her on kişiden birinde görülen Egzama, bir cilt rahatsızlığı olarak tanımlanabilir. Çirkin ve rahatsız edici bir görünüş ortaya çıksa da tehlikeli boyutlarda olmadığı söylenebilir. Esasında basit bir tedavi ile de kontrol altına alabilmek mümkün olacaktır. Ellerde, kollarda, yüzler görülen bu rahatsızlık vücudun açıkta kalan kısımlarında ortaya çıkmakta ve rahatsızlık vermektedir. Yapılan araştırmalar da beş yaşına kadar olan çocuklarda bu deri rahatsızlıklarının yüzde 50 oranlarında olduğu da görülmektedir.

• Egzama belirtileri nelerdir?

İltihaplı deri bölgesinde kızarıklıklar, kaşıntı, yanma gibi rahatsızlıklar görülebilir. Kurumaya başlayan alanlarda sivilceye benzeyen beyazlıklar olabilir. Bazı cilt yapılarında su topladığı da görülür. Dikkat edilmesi gereken egzama olan vücut bölümlerinin kaşınmamasıdır. Çünkü kaşıdığınızda enfeksiyon yayılacaktır. Sonrasında ise derinin kanaması, iltihaplanarak ağrılarınızın artması da söz konusu olacaktır. Daha da ilerleyen durumlarda çatlaklardan mikroplar girerek tüm bedene yayılabilir. Kaşıdığınız iltihaplı kısımlarda rahatsızlıklarda fazla olacaktır. Bu rahatsızlık ilk olarak baş derisinde ve yüzde çıkabilir. Sonrasında ise bacaklarda ve kollarda görülebilir. Ellerde ve ayaklarda çıkan kızarıklıklar genel olarak hareketsizlik nedenleri ile ortaya çıkabilir.  Derinin katlandığı alanlarda ya da sürtünme oluşan kısımlarda da bu tarz kızarıklıkların olduğunu görebilirsiniz. Hastalığın verdiği rahatsızlık hissi kızarık alanların daha çok kaşınmasına neden olabilir. Bu durumlarda enfeksiyonların daha çok yayılması gibi olumsuz sonuçlar ortaya çıkabilir.

• Egzama neden olur?

Alerji nedeni ile oluşan Egzama, yaşanan duygusal sorunlarla da ortaya çıkabilir. Hatta bazı durumlarda herhangi bir neden yokken bile bu tarz kızarıklıklarının oluştuğu görülebilir. Ancak en çok karşılaşılan neden alerjik nedenlerle ortaya çıkan rahatsızlıklar olacaktır. Tıp literatüründe atapik dermatit olarak bilinen bu rahatsızlık özellikle saman nezlesi ve astım hastası olan bireylerde daha çok görülmektedir.

Saman nezlesi daha çok çiçek tozlarından kaynaklansa da, egzama ve astım rahatsızlıkları solunum yolları ve sür, yumurta gibi alerjan ürünlerin yenilmesi ile de ortaya çıkabilir. Küçük çocuklarda ve bebeklerde hassas ciltlerinin çok çabuk alerji olması ile de oluşabilir. Bu tür durumlarda bebekler büyüdükçe bu tarz kızarıklıkların geçmesi de söz konusudur. Genetik olarak ta bu hastalıkların ebeveynlerden çocuklarına geçmesi söz konusudur. Özellikle inek sütünün bu tür rahatsızlıkların yaşandığı anne ve babaların çocuklarında yeni reaksiyonlar ortaya çıkardığı görülebilir. Bu nedenle de bu tarz alerjileri olanların çocuklarında anne sütüne ağırlık verilmesi önerilebiliyor.

• Egzama Türleri nelerdir?

• En çok görülen egzama türü alerjik olanıdır. Bu türde deride kızarıklıklar oluşur. İltihaplanmalar meydana gelir. Özellikle bu türde kaşıntı çok fazladır. Etkileri ise yaş aralığına göre değişecektir. Bebeklik ve çocukluk dönemlerinde daha sık rastlanır. Eller, ayaklar, kafa derisi, surat, vücut kıvrımları bu türün en çok etkilediği kısımlardır.
    • İkinci bir tür olarak Kontakt dermatit söylenebilir. Bu türde iki çeşide ayrılır. Bunlardan biri alerjik olurken diğeri ise tahriş eden egzama olmaktadır. Tahriş eden çeşidinde doğrudan hastanın derisinin tahribat oluşturacak bir cime değmiş olur. Aşırı sıcaklarad ter nedeni ile de bu tarz kızarıklıklar oluşabilir.
    • Varisli egzama türünde ise genellikle orta yaşlarda ve yaşlılık dönemlerinde orta bacak kısımlarında görülür. Bu türde bacaklarda sağlıksız bir kan dolaşımı oluşabiliyor. En çok etkilenen bölümler ise ayak bilekleri ve etrafındaki kısımlar olmaktadır. Bu kısımlarda kızarıklıklar, beneklenmeler artar. Bu tür en ciddi türler arasında yer alır. Erken teşhis edilmesi gereklidir. Aksi halde kızarıklık oluşan alanlarda deri özelliğini kaybeder. Hatta bu alanlarda ülser ortaya çıkar.
    • Sadece el ve ayaklarda çıkan türe ise dairemsi egzama Bu türde akıntı fazla olacaktır. Çok kaşıntılı olan bu yaralar daire şeklinde olduğu içinde bu ismi almıştır.
    • Sadece ellerde görülen farklı bir türde bulunuyor. Bazı durumlarda atapik dermatit sebebi ile de ortaya çıkabiliyor. Özellikle kimyasal deterjanlar bu türün ana nedenidir.
    • Oluşan yaralar bozuk para biçiminde ise Numuluer egzama türü denilebilir. Tahriş olan ve kızaran bölümler arasında kollar, bacak kısımları ve göğüs kısımları yer alacaktır. Mantar enfeksiyonları sebebi ile de oluşabilir.
    • Kuru deride ortaya çıkan asteatotik türü de bacaklarda meydana çıkabiliyor. Yağ tabakalarının az olduğu kısımlarda ortaya çıkan bu tür genellikle nem oranı düşü daha çok iç mekanlarda yaşayan bireylerde ortaya çıkar.
    • Genişleyen damarlar, kan dolaşımı zayıf kalan bireylerde daha çok görülen bu türde ise kan dolaşımının durması bile söz konusudur. Baldırlarda, ayak bileklerinde daha çok görülen bu egzama türü şişer ve kırmızı çıkıntılarla anında iltihaplara neden olabilir. Ayrıca pigment değişikliği nedeni ile de koyu bir renk ortaya çıkabilir.
    • Hasta sürekli tek bir noktayı kaşıdığında ya da ovduğunda kronik simpleks liken türü ortaya çıkar. Boyun arkasında, bileklerde, kasıklarda ortaya çıkmaktadır.
    • Normal türlere göre daha yağlı olan bir tür ise seboreik olarak adlandırılır. Genellikle kafa derisinde görülür.
  • Egzama Teşhisi

Belirtilen bilinmesi egzama teşhisinde önemlidir. Ailelerin bu konu hakkında bilinçli olması ve oluşan kızarıklıklarda bu hastalıktan şüphelenmesi de önemlidir. Özellikle bebeklerde kaşıntılı kızarıklık ya da sadece kızarıklık şeklinde ortaya çıkan rahatsızlıklar bu hastalığı işaret edebilir. Bu alanda yüzde, boyunda, kulak arkasında, eklem yerlerinde de oluşan kızarıklarda bu hastalığın belirtileri olabilir. Alerjik olarak ortaya çıkabilen bu hastalık genetik olarak ta ortaya çıkabilir.

• Egzama Tedavisi

Ortaya çıkan belirtiler neticesinde hekime gitmek gereklidir. Özellikle egzama belirtileri olan hastalara belirli bir disiplin içerisinde yaklaşılır. Doktorun önerdiği tedavi için hastanın gayretli olması gereklidir. Yapılan muayenelerde hastanın beslenmesi özellikle gözden geçirilmelidir. Yapılacak tahliller ve tetkiklerle bu hastalığın nedeni bulunmalıdır. Bunun için öncelikle gıda testi yapılir. Bu test ile hasta vücudunun tolere edemediği gıdalar tespit edilebilir. Allerji profil testi de yapılmakta ve alerjik durumlarda polen, toz, küf gibi tetikleyici etkenler bulunmaya çalışılır. Miasm testi ile de hastalığın yapısı, bağırsak florası testi ile kabızlık, şişlik gibi etkenler kontrol edilir. Vücutta bulunabilecek ağır metaller, toksik maddeler ve ph testleri ile de hastalığın temeline inebilmek mümkündür.

Tedavi aşamasında ise hasta yarayı asla kaşımamalıdır. Temiz eldivenler giymeli, özellikle bebeklerde steril eldivenler kullanılarak bebeklerin yara alanlarını kaşımalarını önleyebiliriz. Bu hastalıkları bulunan kişilerden özellikle uzak durulmalı ve bu virüslerin bulaşmasına fırsat verilmemelidir. Bu tür hassasiyetleri bulunan kişiler egzama rahatsızlığa maruz kalmama adına bu bölgeleri tahriş edici maddelerden sakındırmak gereklidir. Alerjinin nedeni tespit edilerek, hastanın bu maddeden uzak durması gereklidir. Bebekler özellikle inek sütünden uzak durmalıdır. Bazı durumlarda giysilere bağlı olarak bu tür kızarıklıklar oluşabilir. Bunlar tespit edildiğinde de bu giysilerden uzak durmak gerekli olacaktır. Değişen türe göre de farklı tedavi yöntemleri kullanılabilir. Alerjik durumlarda derinin sürekli yağlanması ve nemli tutulması gerekli olmakta ve bağışıklık sisteminde güçlendirilmesi ile tedavi yapılabilmektedir. Ayrıca antibiyotiklerde tedavilerde yer alabiliyor. Hastalığında temelindeki etken bulunduğunda ve erken teşhis edildiğinde hastanın yaşam kalitesi düşmeden tedaviler yapılmaktadır. Bu sayede de var olan hassasiyetlere göre bir yaşam biçimi tercih ederek bu rahatsızlıklardan uzak kalmakta mümkün olabiliyor.