Depresyon ve Tedavisi

• Depresyon nedir?

Sevinçlerimiz gibi üzüntülerimizde doğal bir ruh halidir. Ancak bazı dönemlerde çok severek ve hoşlanarak yapılan işlerden bir süre sonra zevk almamak durumu ortaya çıkabiliyor. Kişinin bu işleri yapmak istememesi sonucu ortaya çıkan bedensel ve ruhsal bitkinlik hislerine ise depresyon denilmektedir. Son yıllarda bu hastalığa sıkça rastlanması, bazı alışkanlıklarımızın ve yaşam şekillerimizin sorgulanması durumunu da beraberinde getirir. Özellikle 20- 50 yaş grubu arasındaki bireylerde çok fazla görülen bu durumda, bundan 30 yıl öncesinde doktorlar birkaç hastaya anti depresan ilaçları yazarken, artık bu oran oldukça yükselmiştir. 7’den 70’e her yaş grubunu ilgilendiren bu hastalık sanayiye dayalı ekonomik sistemin toplum üzerindeki yan etkileri olarak ta değerlendirilebilir.

• Depresyonun sebebi nedir?

Genel olarak depresyon hastalıklarının sanayi toplumlarında çok fazla ortaya çıkması, bu alandaki beslenme şekilleri ile de doğru orantılıdır. Gıdaların raf ömürlerinin uzun olabilmesi için endüstriyel işlemlerden geçirilmektedir. Bunun sonucunda pek çok hastalığa da davetiye çıkıyor. Özellikle gıdaların pek çoğunun besleyici özelliği de kaybolmaktadır. Doğallığı bozulan besinlerde vitamin, mineral, yağ asitleri, karbonhidratlar, proteinlerde azalmaktadır. Raf ömrü uzun olması için gıdaların içerisinde bulunan farklı katkı maddeleri günümüzde kanser gibi pek çok hastalık içinde etken olabiliyor.

Bunların yanı sıra ruhsal yapımızı düzenleyen hormonlar bulunur. Seratonin, noradrenalin, dopamin gibi hormonlarında vücudumuzda yeteri kadar olması gereklidir. Farklı nedenlerden dolayı yetersiz kalan amino asitler ise hormonların yapılarında bozulmalar ortaya çıkarır. Bu da doğrudan depresyon hastalıklarının ortaya çıkmasına neden olur. Bu hormonların vücutta düzenli bir şekilde alınması gereklidir. C vitamini, B12- 6 vitamini, D vitamini, omega 3 yağ asitleri gibi minerallerden yoksun olan beslenmelerde vücuttaki hormonların düzgün çalışmamasına neden olabilir.

• Depresyon hastası kendisini nasıl hisseder?

Bu alanda depresyon hastaları kendilerini endişeli ve üzgün hissederler. Sürekli olumsuz düşünce, bütün olaylarda olumsuz yönleri görmeye beden olur. Ve geçmişte yapılan her şeyin sorumlusu olarak hastalar kendini suçlamaya başlar. Esasında hastalar kendini düşünmek istemez. Ancak durum hep kendini düşünmek olarak gelişir. Gelecek ile ilgili sürekli karamsar olan bu hastalar, genellikle kendilerini çaresiz hissederler. Ruhsal alanda yaşanan bu sorunlar kişinin farklı alanlarda performansının düşük olmasına neden olur ve bu tür hastaların sosyal alanda çok rahat ilişki kuramadığını da görülür.

Hayat içerisinde üzüntüler, sevinçler hep olacaktır. Bu nedenle de sayılan belirtilen en az iki hafta sürekli olarak devam etmesi halinde bu tarz teşhisler konulabilir. Çünkü hemen hemen her insan zaman zaman üzüntülü durumlar yaşayabilir.

• Depresyon belirtileri nelerdir?

Yaşanılan bu olumsuzluklarda kişi depresyon hastalığına yakalanmış ise hem ruhsal, hem de fiziksel sorunlar ortaya çıkacaktır. Özellikle ruhsal bozukluklar, kendini fiziksel alanda da hissettirebilir. Ruhsal belirtiler arasında:

• Kişi severek ve zevkle yaptığı işlerden aldığı hazzı alamaz duruma gelir.
    • Bu tarz kişilerde çok sık duygu değişiklikleri görülebilir.
    • Çok çabuk sinirlenebilir. Hatta yaşadığı olaylara karşı da toleransı azalacaktır.
    • Sürekli bitkin olan hastalar, kendilerini sürekli üzgün hissederler.
    • Uykusuzluk, uyku arasında sık sık uyanma ya da uykusuzluk gibi farklı uyku bozuklukları görülebilir.
    • Sürekli bir huzursuzluk içerisinde olan bu hastalar, konsantrasyon sorunları yaşarlar.
    • Ölmeyi düşünmek, kendini değersiz görmekte karşılaşılan sorunlar arasında yer alır.
    • Yorgunluk hisleri artabilir, vücudun işlevleri de azalacaktır.
    • Bu tip hastalar intihar planları yapar ve her türlü olaydan kendilerini sorumlu tutarlar

Fiziksel olarak ta depresyon hastalarında bazı sorunlar ortaya çıkacaktır. Bunlar arasında;

• Yemek yemek bu tip hastalar için kısa süreli mutluluklar oluşturur. Bu nedenle çok sık yemek yer ve genellikle obezite gibi sorunlarda bu hastalıklarda baş gösterebilir.
    • Cinsel isteksizlik sorunları yaşanabilir.
    • Yerinden kalkmak ve hareket etmek istemeyen bu hastalar sürekli yorgun olmaktadır.
    • Muhakkak bir yerleri ağrır, kalp ve kas ağrılarından sürekli şikayetçi olurlar

Çocuklarda da bu sorunlar farklı şekillerde kendini gösterebilir. Özellikle derslerde azalan konsantrasyon bozuklukları, okul başarısının düşmesi, sürekli sinirlilik hali ve arkadaşları ile olmak yerine odasına kapanan çocuklarda da depresyon tanısı konulabilir. Bu durumların en zararlı sonuçları arasında ise madde bağımlılığına uzanan sorunlar oluşabilir. Bu nedenle çocuklarda sayılan belirtilerden bir ya da bir kaçı var ise mutlaka uzman desteğine başvurmak gereklidir. Bu belirtilerin on beş gün sürekli devam etmesi bu sorunların önemli boyutlarda olduğunu gösterecektir.

• Depresyonu tetikleyen etkenler nelerdir?

Yaşam içerisinde başımıza gelen bazı olaylar bu hastalığı tetikleyebilir. Tek başlarına bu hastalığın oluşmasına neden olmasalar da zaman içinde birikimler oluşturarak ileriki dönemlerde bu tür sorunlar ortaya çıkabilir. Yaşanan olumsuz olayların tümü tetikleyici neden olarak sayılabilir. Bir yakınınızın vefat etmesi, evlilikte yaşanan sorunlar, eşinden ayrılmak, uzun süre gurbette kalmak, maddi sıkıntılar, çocukluk döneminde yaşanan sorunlar hatta işsizlik gibi durumlar var olan rahatsızlıkların ortaya çıkmasında tetikleyici neden olarak karşınıza çıkabilir.

Obezite hastalarının tedavilerinde kilo veren hastaların bu tarz depresyonlardan çok hızlı bir şekilde çıktığı görülebilir. Bu nedenle de kişinin yeme- içme alışkanlıklarının yaşanan depresyon sorunları ile doğrudan ilişkili olduğu söylenebilir. Özellikle hazır gıdalarla beslenen insanlarda bu tarz buhranların daha fazla görüldüğü de biliniyor. Genetik hastalıklarda bu alanda önemli bir nedendir. Kalp ve beyin hastalıkları olan kişilerde yaşanan rahatsızlıklar sonrasında bunalımlar görülmektedir. Bazı kişilerde ise bu hastalığın karakterine daha yatkın olduğu görülmektedir. Aşırı duygusal olan kişiler, mükemmeliyetçi ve sıkıntılarını içine atan karakterlerde de bu hastalıklar çok daha sık görülebilir. Başkalarını kırmak istemeyen bu kişiler, gururludur. Bu karakter özelliklerinin de depresyona neden olduğu söylenebilir.

• Depresyon Tedavisi

Tüm bu özelliklerin on beş günden fazla sürekli olarak devam etmesi bu hastalığın varlığını gösterir. Ve mutlaka uzman desteğe ihtiyaç duyulur. Hastanın durumu ile ilgili genel bilgiler alınmalı ve bazı destler yapılarak bu alanda verimli sonuçlar ortaya çıkarak tedaviler yönlendirmeler sağlanabilir.

Yapılan testlerle depresyon hastalarının uzun süreler boyunca antidepresanlar kullanmasına gerek kalmadan hastaların sağlığına kavuşması için farklı metotlar kullanılabilir. Detox yöntemleri ile vücut temizlikleri yapılmakta ve uygun beslenme programları ile hastanın sağlığına kavuşması mümkün olabilmektedir. Ayrıca acugraph cihazı ile vücudun enerji noktalarına tedavi uygulanabiliyor.